Vakuum och begär

Just nu befinner jag mig i ett vakuum. Jag trampar vatten och tittar mig förvånat och frånvarande runt och inser att jag är en del i familj, projekt och arbetsrelationer. Jag klagar inte! Mitt liv är egentligen helt perfekt. Med ursinnig målmedvetenhet har jag hamnat precis där jag vill. Problemet med ursinnig målmedvetenhet är dock att man med nödvändighet förlorar den efter ett tag. Sen kommer den tillbaka. Det är cykliskt: Ursinne, förvirring, vila, motivation, ursinne osv. Det är alltså inte första gången jag befinner i mig i ett läge av frånvarande förvirring och det är inte alls så illa som det varit i omgångar förr. Det är mer som en förkylning i det att det är bekant, man är lite tröttare än vanligt, disträ och utan någon fokus och drivkraft. Jag frågar mig varför jag hamnar i detta läge gång på gång? Varför kör man så hårt fastän man vet att dessa intensiva perioder kommer följas av perioder av närmast noll aktivitet?  Kanske har det med lust och begär att göra? När lusten finns kommer motivationen och drivet. Men varför kan man inte balansera lusten och begären mer i så fall? Är man inte som rationellt tänkande människa mer än ett löv för livets och begärens vindar?

Buddha och de grekiska stoikerna menade att vägen till ett fullkomligt liv går genom att träna sig i att inte ha några begär. Att det är när man accepterar livet som det är utan några förväntningar som man kan uppnå harmoni. Harmoni låter ju värdefullt i mina öron. Skulle man inte kunna försöka uppnå det? Men kan man ha begär efter harmoni eller är det motsägelsefullt? För en västerlänning på 2000-talet är ett liv utan att eftersträva lust och begär det mest exotiska tankesätt man kan föreställa sig. Vi lever och andas konsumtion och ingår i ett kapitalistiskt ekonomiskt system som ju bygger på just begär och lust. För egen del konsumerar jag visst både lyxartiklar och vardagsprylar men det är inte denna typ av begär som triggar min motivation och lust. Åtminstone inte nu. Jag tror att jag vill frälsa världen. Eller åtminstone Sverige. Faktiskt. Jag vill visa hur filosofins verktyg kan användas i vardagen. Men jag har så pass mycket självinsikt att jag är på det klara med att jag samtidigt försöker frälsa mig själv. Jag ingår ju per definition i världen, så det råder ju i och för sig ingen motsägelse.

Jag funderar mycket på hur man ska förhålla sig till begär och till lust. På många sätt är det ju vad som motiverar oss. Hur skulle det fungera i praktiken om man inte hade några begär, någon önskan om ett specifikt framtida läge som exempelvis att ha läst klart en kurs, att vara ledig, att vara en god människa eller att klippa sig i en fin frisyr? Å andra sidan är det svårt att förneka att det är just dessa önskningar och förväntan på ett framtida läge som orsakar besvikelse och smärta när de inte infaller. Jag är inte säker på att jag kan föreställa mig hur det skulle vara att ha ett önskanslöst förhållningssätt i livet. Men det kan i sin tur bero på tre olika saker: a) antingen vill jag inte ha detta synsätt eller b) jag lever i så kallad ”ond tro” dvs. att jag mer eller mindre medvetet ljuger för mig själv och väljer ett enklare sätt att leva under förevändning att det är det rätta, eller c) att jag bara behöver öva mig mer på att leva önskanslöst.

Det är inte lätt att vara människa men det är spännande att försöka!

/Tulsa

Här har jag övat mig på ett önskanslöst förhållningssätt till glasögon ända tills ögat värker.
Här har jag slutat öva mig på ett önskanslöst förhållningssätt till glasögon och köper ett par.
4 comments
  1. Så fint att du gör det här. Delar. För mig handlar det om att skala av och skilja på allt som mindet ställer till med och vad som är det riktiga jaget. Jag gör motsatsen till att kämpa. För mig funkar det att acceptera det som är. Ur det slipper jag kämpa mot det som är Gods business, your business och kvar är my business som jag kan påverka. Att sluta jämföra sig med andra som bara skapar underlägsenhet och överlägsenhet. Att kanske inse att man är ett lejon som gått runt i en fårskock hela livet och som trott att man är den som omgivningen vill att vi ska vara. Att släppa taget om sin personlighet och hitta sin individualitet som vi alla bär inom oss. Samhället har svårt för att acceptera individualitet. Får går i flock, där man känner sig tryggare och säkrare. Ett lejon strövar fritt. Samhället vill ha slavar för makt kräver lydnad. Jag tog till mig berättelsen i Nietzsches bok ¨Så talade Zarathustra¨. Här citerar jag utdrag ur en annan bok om detta; Han talar om medvetandets tre nivåer- Kamelens, lejonets och barnets. Kamelen är sömnig, långsam och självbelåten. Han lever i villfarelsen att han är en bergstopp, men i verkligheten bryr han sig så mycket om vad andra tänker och tycker att han knappt har någon egen livsenergi kvar. Ur kamelen växer sedan lejonet fram. När vi inser att vi missat livet, börjar vi att säga nej till krav från andra. Vi lämnar skocken och går ensamma och stolta, rytande vår sanning, men det är inte slutet. Slutligen kommer barnet fram, varken fogligt eller rebelliskt, utan oskyldigt, spontant och sant mot sin egen varelse. Slut citat. Om man tillåter det kan man bli det där barnet och då är man fri. För mig handlar det om att släppa det som inte är jag och inse skillnaden på mitt mind och mitt jag.- Watch the mind, feel the emotion, observe the reaction. I den meningen ligger det mycket. Eckhart Tolle har lärt mig det. Allt mind bludder kan man välja om man vill ha eller släppa. Detta är Zenbuddism antar jag. I så fall har jag gått och blivit en för jag köper mycket av det tanke sättet. Vilket påminner mig om att kanske gå ur Svenska kyrkan..;). The Laughing buddah, han som går med en säck av sina sorger på ryggen. Våra egna val. Eftersom jag är först att kommentera här och inte alls vet vad som väntas av eventuella kommentarer så slutar jag här.. Ser fram emot intressant läsning och diskussioner. I like!

    • Tack Lena för kommentar och generöst bidrag till livet och dess mysterier!

  2. Pontus said:

    Jag tror att vi ser på begär på fel sätt. Om du skulle följa dina instinkter till 100% och verkligen vara fri från påverkan så skulle enligt min mening ALLA människor tex sträva efter fred på jorden så att alla kan leva ett harmoniskt liv. Jag själv har insett att det bästa är att ha ett begär i taget och att vi måste börja med det absolut viktigaste begäret som alla kan relatera till egentligen. Fred. Det säger mina instinkter; Men sedan har vi logiken som ändå inser att jag bör vara en fungerande människa i det samhälle som vi lever i nu, annars kommer mitt viktigaste begär aldrig bli verklighet. Just nu börjar vi alla i fel ände, vi tror att vi ska stilla vårat eget begär först och sedan hjälpa andra medans jag egentligen tror att vi ska göra allt på en gång. Hjälpa oss själva genom att hjälpa andra. Det är ett grymt begär tycker jag, vad säger du?

    • Tulsa said:

      Först vill jag säga att jag inte är säker på att jag definierar ”begär” på samma sätt som du. Men sen tänker jag att du har en syn på människan som i grunden en god och social varelse, som vill ha fred etc. Det är ju inte alla som håller med om det.Vissa menar att vi i grunden är hänsynslösa och rovlystna och att växa upp och läsa sig sociala koder och normer är ett sätt att tygla vår egoism. Att väga in andras ”begär” i våra beslutsprocesser och inte bara agera på att tillfredsställa våra egna. Men att ”hjälpa oss själva genom att hjälpa andra” kan ju förstås som att man agerar utifrån egoism eller utifrån altruism (= omsorg om andra utan tanke på egen vinning) beroende på vad drivkraften är. Om du hjälper andra FÖR ATT hjälpa dig själv är ju hjälpandet bara ett verktyg för ditt eget välbefinnande. Är det å andra sidan så att ditt eget välbefinnande bara är en biprodukt av det faktum att du hjälper andra som alls inte påverkat ditt beslut att hjälpa andra, så är det ett uttryck för altruism dvs icke-egoism. Vilket är det du menar? (Antar att du i sista raden menar ”grymt” som i ”tufft”, alltså något positivt? )

Kommentera

