Vad är ett meningsfullt liv?

Detta är en övning jag gör ibland med unga och vuxna. Först får alla i uppdrag att i enskildhet sitta några minuter och formulera för sig själv vilka komponenter som ska ingå i ett meningsfyllt liv. Sedan presenterar man vad man kommit fram till i gruppen och lyssnar på andras definitioner som man reflekterar över tillsammans. När jag senast själv gjorde den kom jag fram till att ett meningsfullt liv ska innehålla:

  1. minst en kärleksfylld relation
  2. kamp
  3. vila

Kärlek

Människan är ett socialt djur, sa Aristoteles. Vad det betyder är att vi är beroende av varandra. Att man behöver andra människor. Bland annat för att få och ge kärlek. Kärlek är ett stort, komplext och oändligt abstrakt begrepp med enormt många olika uttryck där exempelvis svartsjuka och egoism kan ingå. Men om vi tänker oss kärlek i sin vackraste och mest generösa form så kanske man kan beskriva det som en varm icke-egoistisk känsla gentemot någon annan. Att vilja någon väl utan tanke på egen vinning. Jag har svårt att tänka mig ett liv utan kärlek som skulle kunna upplevas som meningsfullt. Det verkar rimligt att anta att någon form av kärlek måste ingå som ett minimikrav på ett liv med mening.

Kamp

Men varför ska kamp ingå i ett bra liv, då? Är inte ett bra liv ett liv utan kamp snarare, kan man undra? Nej. Jag tänker mig att sträva mot något, att kämpa för något är vad som definierar oss, vår roll och vår funktion. Ett meningsfullt liv menar jag innehåller en mängd kamper och strävande av olika dignitet. Att kämpa med att få upp syltlocket , att springa en halvmara och att förverkliga drömmar är exempel på små och stora slag som utspelas i livet och triggar oss att övervinna motgångar. Lusten i att prestera, att göra det som man aldrig gjort förut och ingen trodde man kunde är en stor källa till tillfredsställelse. Att något kräver ens ansträngning är en källa till mening. Att föreställa sig ett liv där inga syltlock behövde sättas på plats, där ingen blodsmak i löparrundan fanns och inga försök att förverkliga delar av sitt ideala jag tror jag skulle kännas meningslöst. Aristoteles menade till och med att man har en plikt att utveckla sina talanger. Att inte göra det, att inte förbättra sig själv genom den ansträngning som träningen kräver var, menade han, omoraliskt. Även om många av oss strävar mot en tillvaro med mindre krav och mer tid att göra ingenting, tror jag det är bedräglig dröm att hoppas på ett liv utan kamp. Kampen ger riktning och en omedelbar känsla av att man har ett syfte som jag föreställer mig är svårt att klara sig utan. Att kämpa för att bli en bättre version av sig själv är på samma gång att ha tillit till människan som ras; att vi vill och kan bli bättre genom vår ansträngning och blomstra genom att odla och förvalta våra talanger.

Vila

Många av de samtal jag har med enskilda handlar om deras känsla av meningslöshet i livet. Detta är inte några missanpassade personer, utan människor med stadga i tillvaron, vänner och oftast åtminstone hyfsad ekonomisk trygghet. Det som oftast slår mig i samtalen är att människan som sitter mittemot mig berättar om ett liv fullt med aktiviteter. Utifrån sett; ett liv fyllt med mening. Kanske överfullt. Det verkar nämligen sällan finnas rum kvar för att bara vara meningslös. Filosofen Immanuel Kant menade att man inte ska behandla andra enbart som medel utan även som mål i sig. Detta gäller även dig själv. När du reducerar ditt existensberättigande till att vara ett medel för något annat, fylla en funktion, att arbeta, träna eller fylla schemat med sociala åtaganden, kan livet kännas meningslöst. De flesta menar att vara en människa innebär något mer än att bara vara ett verktyg. Men varför behandlar vi oss så ofta som medel i stället för som mål i oss själva? Att kravlöst i en tankepaus utan prestation eller konsumtion bara sitta och stirra på en blomma eller på havet är att sjunga sin egen lov att existera. Att vila är att fylla själen med livsandar. Att i prestationsjakt fylla sin tillvaro med kamp innebär ofta att lågan som ska nära kampen kvävs och en känsla av meningslöshet lägger sig som en blöt filt över livet och gör det tungt och mörkt. Det kan verka enkelt att bara vara, men jag upplever att det i vårt samhälle är bland det svåraste som finns.

 

Jag tänker mig att det precis som för bågskytten är lättare att träffa ett mål om man har en tavla, en definierad punkt att sikta på, så är det lättare att uppnå ett meningsfullt liv om man definierat för sig själv vad det bör innehålla. När formulerade du vad ett meningsfullt liv består av senast? Hämta penna och papper!

Det är svårt att vara människa men det är spännande att försöka!

Den tid du njuter av att slösa bort är inte bortslösad, sa filosofen Bertrand Russel.

/Tulsa

1 comment
  1. Dag Almerheim said:

    Hej. Vet inte om du läser detta.

    Jag var med på din stund på Nacka Gymnasium idag den 22 okt.
    Jag delar stynen på kamp.
    Och minst en vän.
    Dessutom på vila. Jag kallade det väntan eller väntrummet.
    Du ger ett lite annat intryck här på dina sidor än den bild som jag fick idag.

    Du accepterar flera språkformer… Det omfamnande paret ställer ju en fråga!

    Om du vill kan du försöka få tag i målaren Carl Kylbergs aforismer om bl a väntan och vila.

    Kanske lite religiösa toner men är nog mer generellt giltiga.

    Gillar din livsaspekt. Själv flyttade jag till en liten by i tio år med mycket livskvalite.

    Fyra aspekter finns. Tre bör vara uppfyllda.
    1. LIVSKAMRAT
    2. BRA JOBB
    3. GOD FRITID
    4. BRA BOENDE

    Det är lättast att hitta detta utanför den urbaniserade världen!

    Tack för din insats idag!

    /Dag

Kommentera

